WywieranieWplywu

Z moich obserwacji wynika, że w miejscu pracy ludzie bardzo często żyją w przekonaniu, że nie mają na nic wpływu. Nie przekazują pomysłów swojemu szefowi, bo przecież on i tak nie weźmie ich pod uwagę. Nie proszą o pomoc współpracowników, bo przecież tamci i tak odmówią. Nie wychodzą z propozycjami zmian, bo i tak nikt się tym nie zajmie. Narzekają, że nic nie wiedzą o tym, co dzieje się w firmie, bo przecież nikt im nie powiedział.

Ludzie boją się odrzucenia. Przytłacza ich myślenie w kategorii firmowych hierarchii – coś wolno, a czegoś nie wypada robić. Ale z drugiej strony przekonanie o braku wpływu może być na swój sposób wygodne, bo w ten sposób pozbywamy się odpowiedzialności. Niestety, tym samym tracimy wiele możliwości zawodowych.

Zadaj więc sobie pytanie, co robisz, aby mieć wpływ w miejscu pracy? Bo mamy większe możliwości wywierania wpływu, niż nam się wydaje.

Poniżej kilka wskazówek na to, jak zwiększyć swój wpływ w miejscu pracy:

  • Bądź aktywny – idź do swojego szefa, zadaj mu pytania, które chcesz zadać i zaprezentuj swoje pomysły.
  • Zadawaj pytania wprost, bez owijania w bawełnę. Podobnie z pomysłami i propozycjami zmian.
  • Przygotuj trzy dobre argumenty dla poparcia Twojego pomysłu i przedstaw je. Jak pokazują badania, dwa argumenty mogą nie wystarczyć, a cztery i więcej budzą sceptycyzm.
  • Jeżeli w odpowiedzi na swój pomysł usłyszysz „nie”, to nie zrażaj się, ale po jakimś czasie wróć z pomysłem – tym samym, po modyfikacjach lub zupełnie nowym.
  • Pokaż, co masz na myśli – używaj wizualizacji, bo obraz jest wart 1000 słów. Łatwiej będzie Ci w ten sposób przekonać innych do Twojej idei.
  • Rozwijaj sieć kontaktów i buduj swój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie.